المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : آية و حديث Arabic&English


adnan
12-09-2014, 10:30 PM
الأخ / مــحــمــد نــجــيـــب






بسم الله الرحمن الرحيم




{ مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ

وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ }
[ الشورى 20 ]




قال عز وجل



{ مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ }

أي عمل الآخرة



{ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ }

أي نقويه ونعينه على ما هو بصدده ونكثر نماءه ونجزيه

بالحسنة عشر أمثالها إلى سبعمائة ضعف إلى ما يشاء الله



{ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ }

أي ومن كان إنما سعيه ليحصل له شيء من الدنيا وليس له إلى الآخرة

هم البتة بالكلية حرمه الله الآخرة والدنيا إن شاء أعطاه منها وإن لم يشأ

لم يحصل لا هذه ولا هذه .

وفاز الساعي بهذه النية بالصفقة الخاسرة في الدنيا والآخرة والدليل

على هذا أن هذه الآية ههنا مقيدة بالآية التي في سبحان

وهي قوله تبارك وتعالى :



{ مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ

ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا

وَمَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا

كُلا نُمِدُّ هَؤُلاءِ وَهَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا

انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَلَلآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَكْبَرُ تَفْضِيلا }



وقال الثوري عن معمر عن أبي العالية عن أبي بن كعب رضي الله عنه قال :

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :



( بشر هذه الأمة بالسناء والرفعة والنصر والتمكين في الأرض

فمن عمل منهم عمل الآخرة للدنيا لم يكن له في الآخرة من نصيب )



https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=8c4e62fb9f&view=fimg&th=14a2f2620eef54ed&attid=0.4&disp=emb&attbid=ANGjdJ9Ed7CruBtkAUfdeVAgtDk9nj3rXi9fmlPOlfm CbP8shuXANaz6JBVY_AoEblDbQTa9IclSr1lq6SjkAQ9cp-cNYLQd2LGq9iBIuftSQ2Tj3YJrWbD8uPncI9Y&sz=w862-h38&ats=1418153306342&rm=14a2f2620eef54ed&zw&atsh=1 (http://www.ataaalkhayer.com/)



{ Whosoever desires (by his deeds) the

reward of the Hereafter,

We give him increase in his reward,

and whosoever desires the reward of this world

(by his deeds),

We give him thereof (what is decreed for him),

and he has no portion in the Hereafter }

[Ash-Shura 42:20]



https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=8c4e62fb9f&view=fimg&th=14a2f2620eef54ed&attid=0.5&disp=emb&attbid=ANGjdJ-4LiDudecp0Ulu17A08q1cht3WGwjQ_Aw0aUDIRWlg3OOcYVtgo jszmaDRl1rJK93sChspJWyk0kuDRi2iw1CqHMuX96Q-F7h7tMpS6Y35ZBeSVmDxB35iuDw&sz=w816-h178&ats=1418153306343&rm=14a2f2620eef54ed&zw&atsh=1 (http://www.ataaalkhayer.com/)



قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:



( إن أول الناس يقضى يوم القيامة عليه ، رجل استشهد .

فأتى به فعرفه نعمه فعرفها .

قال : فما عملت فيها ؟

قال : قاتلت فيك حتى استشهدت .

قال : كذبت ولكنك قاتلت لأن يقال جريء . فقد قيل .

ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار .

ورجل تعلم العلم وعلمه وقرأ القرآن فأتي به فعرفه نعمه فعرفها .

قال : فما عملت فيها ؟

قال : تعلمت العلم وعلمته وقرأت فيك القرآن .

قال : كذبت ولكنك تعلمت العلم ليقال عالم وقرأت القرآن ليقال هو قارئ .

فقد قيل ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار .

ورجل وسع الله عليه وأعطاه من أصناف المال كله .

فأتى به فعرفه نعمه فعرفها .

قال : فما عملت فيها ؟

قال : ما تركت من سبيل تحب أن ينفق فيها إلا أنفقت فيها لك .

قال : كذبت . ولكنك فعلت ليقال هو جواد . فقد قيل .

ثم أمر به فسحب على وجهه . ثم ألقي في النار ‏)



[ الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح ]





https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=8c4e62fb9f&view=fimg&th=14a2f2620eef54ed&attid=0.6&disp=emb&attbid=ANGjdJ_NaOin33F6jMBSA7_rJBegBlGGJTGdzXz3s7N dSHgGkt3fGNvbqnzJLRplsOHzt1TpsYw7vG3iTlMh98i1K1z2k WtcYUBP6pkZANpVZDO1ukLimpjZEPynZfg&sz=w862-h38&ats=1418153306345&rm=14a2f2620eef54ed&zw&atsh=1 (http://www.ataaalkhayer.com/)



( It has been narrated on the authority of

Sulaiman b. Yasar who said:

People dispersed from around Abu Huraira,

and Natil, who was from the Syrians. said to him:

O Shaikh, relate (to us) a tradition you have

heard from the Messenger of Allah

(may peace be upon him). He said:

Yes. I heard the Messenger of Allah

(may peace be upon him) say:

The first of men (whose case) will be decided on the

Day of Judgment will be a man who died as a martyr.

He shall be brought (before the Judgment Seat).

Allah will make him recount His blessings

(i. e. the blessings which He had bestowed upon him)

and he will recount them

(and admit having enjoyed them in his life).

(Then) will Allah say: What did you do

(to requite these blessings)? He will say:

I fought for Thee until I died as a martyr.

Allah will say:

You have told a lie. You fought that you might

be called a" brave warrior".

And you were called so.

(Then) orders will be passed against him and

he will be dragged with his face downward and

cast into Hell.

Then will be brought forward a man who

acquired knowledge and imparted it (to others)

and recited the Qur'an.

He will be brought And Allah will make him recount

His blessings and he will recount them

(and admit having enjoyed them in his lifetime).

Then will Allah ask:

What did you do (to requite these blessings)?

He will say: I acquired knowledge and disseminated

it and recited the Qur'an seeking Thy pleasure.

Allah will say: You have told a lie.

You acquired knowledge so that you might be called

" a scholar," and you recited the Qur'an so that it might be said:

" He is a Qari" and such has been said.

Then orders will be passed against him and he shall

be dragged with his face downward and cast into

the Fire.

Then will be brought a man whom Allah had made

abundantly rich and had granted every kind of wealth.

He will be brought and Allah will make him recount

His blessings and he will recount them and

(admit having enjoyed them in his lifetime).

Allah will (then) ask: What have you done

(to requite these blessings)?

He will say: I spent money in every cause in which

Thou wished that it should be spent.

Allah will say: You are lying. You did (so) that it

might be said about (You):

" He is a generous fellow" and so it was said.

Then will Allah pass orders and he will be dragged

with his face downward and thrown into Hell )


[Book # 20 , Hadith # 4688 ]