صفحة بيت عطاء الخير
بطاقات عطاء الخير
تويتر عطاء الخير الرسمي
مجموعة بيت عطاء الخير الرسمية
بحث في موقع الدرر السنية
 

بحث عن:

ابحث بالموقع
تاريخ اليوم:

  المستشار نبيل جلهوم  
المهندس عبدالدائم الكحيل الدكتور عبدالله بن مراد العطرجى بطاقات عطاء الخير
دروس اليوم أحاديث اليوم بطاقات لفلي سمايل


مجموعات Google
اشترك فى مجموعة بيت عطاء الخير
البريد الإلكتروني:
زيارة هذه المجموعة

تسجيل دخول اداري فقط

الرسائل اليومية لبيت عطاء الخير لنشر و إعادة الأخلاق الإسلامية الحقيقية للأسرة

 
انشر الموضوع
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #1  
قديم 05-23-2011, 12:04 PM
vip_vip vip_vip غير متواجد حالياً
Moderator
 
تاريخ التسجيل: May 2010
الدولة: egypt
المشاركات: 5,722
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى vip_vip
افتراضي حمله لاجلك ربى تابع الحلقة 27

حمله لاجلك ربى تابع الحلقة 27

نكمل يا بطل

ماشى

بص بقى هنتكلم دلوقتى عن

حاجه منتشره جدا بيننا
وحاجه وحشه اوى

هى ايه ؟؟

هى عدم غض البصر

ياااااااااااااه
نفسى ابطلها

بجد حاجه وحشه اوى

بعون الله هنبطل


يارب

الاول كده تعرف الدين قال ايه عن غض البصر

ربنا حبيبنا بيقول
(قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم )
و
(قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهم )

ومن أصدق من الله قيلا

ركز تانى فى الايه

ربنا قال
(قل للمؤمنين يغضوا )
كنا عاوزين نتكلم ان الاوامر فى الدين
اما تكون امر واجب يعنى لازم تعمله
ولو معملتهوش حتاخد بسببه ذنوب
زى الصلاه
وده بنعرفها لما يكون اسلوب امر مباشر
او تكون تحبيب وترغيب يعنى لو عملتها ليك ثواب جامد
لكن لو معملتهاش مش هتاخد ذنوب
زى مثلا الابتسامه
لان
(الابتسامه فى وجه اخيك صدقه )
وبكده حبيبك النبى صلى الله عليه وسلم
بيشجعك عليها
ودى مش بتكون امر صريح
ولكن زى عرض الخير وعرض ثوابه العظيم
علشان الناس تعمله
جميل اوى


انت اجمل

بتكثف ...


ماثى يا مكثوف

ايووه لسانى اتعوج اعدل لسانك بأه
ماثى ..احم احم ..ماشى


نرجع للايه تانى

الايه بتقول
(قل للمؤمنين يغضوا )
لو انت جدع بأه تقول
الايه دى اى نوع من اللى قلنا عليه ؟
النوع الاول

الامر الصريح اللى واجب علينا نعمله

برافو حلو اوى

اذن غض البصر مش جدعنه مننا نعمله
لاء
لازم نعمله والا سعرنا هيقل يوم القيامه
يعنى ايه سعرنا يقل ؟


بص ربنا خلق كائنات كتيير

انسان اسماك اسود نمل نبات
ولكن مين افضل واحد فى التكريم
يعنى ربنا كرّمه
على الكل ؟
الانسان


طيب معنى كده اننا غاليين

مش كائنات عاديه
وحبيبك النبى قال
(الا ان سلعه الله غاليه
الا ان سلعه الله هى الجنه )
اذن الجنه غاليه
علشان كده الغالى للغالى
دى القاعده الاساسيه
متجيش بقى تغير القاعده دى
وتقول الرخيص للغالى
والرخيص اللى هى النار
والغالى انت
والجنه مش هتدخلها الا لما تسمع كلام ربنا
وساعتها هتطبق القاعده الغالى للغالى
لكن
لما ماتسمعش كلام ربنا
هيبقى
الغالى رخيص
يعنى ثمنك هيقل
سعرك هيقل
ولما سعرك يقل
مش ليك الا الرخيص اللى هى النار
انا فهمت و كمان علشان كده

ربنا بيسامحنا علشان سعرنا يعلى تانى

بالظبط بس ماتعملش

الذنوب وتقول مهما اعمل ربنا هيغفر لى
نعم !!!

ازاى بقى

شوفت بقى اننا فاهمين الدين غلط

بص يا بطل
حبيبنا سبحانه قال
(يغفر لمن يشاء و
يعذب من يشاء )
طيب وانا امتى ربنا هيغفرلى ؟؟


ربنا اسمه الغفور

ماتجننيش بقى يعنى هيغفر لى

ولا مش هيغفر لى

افهم


هقولك مثال

ولله المثل الاعلى
لما انا اقولك ماتعملش كده علشان ده غلط
ولما تجى تعملها واثناء ما انت بتغلط
افكرك خلى بالك كده غلط
وبرده بتغلط
يبقى كده انت بتستهبل
علشان كده
لازم اهددك علشان تفوق شويه
اقولك خلى بالك
لما تغلط ممكن اسامحك وممكن لاء
يبقى دى هتوقف من اخطائك كتيير
ولله المثل الاعلى
لما تحط الايه ديما قدامك وانت بتعصى
هتفتكر وتمسك نفسك حتى لو غصب عنك
بس هتحاول جامد
غير لما اقولك مهما تعمل هسمحك
ومفيش اى قيود عليك
صح يعنى كل لما اجى اعصى
افتكر وهقف و همسك نفسى فعلا
ربنا ده عظيم اوى مينفعش يساوى بين كل الناس
فعلا حاجه زى دى تخلينا نمسك نفسنا جامد
لان لما اجى اعمل ممكن يغفر لى
وممكن مايغفرليش وساعتها هتبقى مصيبه
لان ممكن يكون الذنب فى نظرى صغير بس
عند ربنا كبيير اوى ولما اعرف يوم القيامه
مفيش ولا استغفار ولا غيره
بالظبط لازم نحط الايه دى ديما قدامنا
بس معلش ساعات بعمل ذنب وانا ناسى
طبعا احنا قايلين
ان ربنا حبيبنا
وهيزيد حبنا ليه دلوقتى
ليه ؟؟


بص حبيبك النبى قال

بس صلى عليه الاول
صلى الله عليه وسلم


قال
(رفع عن امتى السهو و النسيان و مااستكرهوا عليه )

وناخدها واحده واحده
السهو لما تكون بتعمل حاجه
وانت مش واخد بالك
بس انت عارف انها غلط
ولكن تقدر تقول سرحان فى حاجه تانيه
زى لما تكون بتصلى وتسرح وتزود ركعه
مش بتشيل وزر سهوك
بس مش معنى كده انك
هتاخد اجر الصلاه كامل
لانك فى
الاصل سرحت وكان ناتج عليه
انك سهوت وانت بتصلى
والنسيان لما تكون بتعمل حاجه
وانت ناسى خالص انها غلط
زى مثلا
لما تكون انت صائم وتشرب مياه
وانت ناسى طبعا اول ماتفتكر بتقف عن الشرب
وتكمل صيامك بس اول ما تفتكر
وكده انت لم تأخد وزر او ذنب
لانك ناسيت
والانسان اتسمى انسان علشان
كذا حاجه
منها انه بينسى
والحاجه التالته ما استكرهوا عليه
يعنى الحاجه اللى بتعملها غصب عنك
بس انت من جواك مش راضى على العمل ده
نكمل بقى الايه بتاعتنا
آيه ايه ؟!


(قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم )
ياااااااااااااااه انت لسه فاكر
رد مع اقتباس
 

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع



ديزاين فور يو لحلول تقنية المعلومات